«Хто опікується дітьми в об’єднаних територіальних громадах?»

0

Законодавчі акти, що стосуються процесів децентралізації обходять питання дітей, окрім розподілу освітньої субвенції та субвенції на охорону здоров’я. Так, затверджена Кабінетом Міністрів України Концепція реформування місцевого самоврядування та території організації влади в Україні з питань захисту дітей містить лише один пункт: визначення повноважень зі сприяння влаштуванню дітей в інтернаті заклади.  Це суперечить багатьом нормам законодавства та процесам деінституалізації, план здійснення якої також затверджений Кабміном.

Щоб обговорити основні функції ОТГ як органу опіки та піклування, а також прояснити розмежування повноважень між РДА та ОТГ, 5 жовтня в Києві скликали круглий стіл за участю народних депутатів, представників Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, соціальної політики, громадських організацій, РДА, ОТГ та експертів з прав дітей.  Зокрема, на заході був присутній директор програми USAID DOBRE.

Станом на початок 2018 року в Україні діяло 665 ОТГ, на території яких проживало 7 млн громадян, з них понад 1 млн – діти, тобто особи віком від народження до 18 років. Відповідно, вже сьогодні у сфері діяльності ОТГ перебуває близько 13 тисяч дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, близько 20 тисяч дітей з інвалідністю, понад 200 тисяч дітей, які опинились у складних життєвих обставинах.

Зважаючи на розбіжності в законодавстві, кожен зі спікерів намагався якомога спрощено пояснити базові поняття і процеси у сфері захисту прав дитини об’єднаними територіальними громадами.

Зокрема,  Наталія Федорович, заступниця Міністра соціальної політики України. У своєму спічі вона зазначила, що дитяче населення громади є визначальним щодо її перспектив.  Зауважила також, що численні обов’язки щодо представлення інтересів членів своєї громади покладено законодавством на голову, старост  та виконавчі органи ОТГ.  В цей час функції органу опіки та піклування в жодному аналітичному чи нормативному документі не перелічені вичерпно й у повному обсязі. Це пояснюється тим, що алгоритм дії уповноважених осіб цього органу значною мірою залежить від конкретної ситуації, в якій опинилась дитина. Загалом 145 нормативно-правових документів містять термін «орган опіки та піклування» і перелік його функцій.

Тобто ОТГ як орган опіки та піклування забезпечує захист не тільки дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а й багатьох інших особистих і майнових прав кожної дитини, яка є мешканцем громади.

Обговорили також залежність штатної чисельності служб від кількості проживаючих на території дітей ОТГ дітей. Роз’яснення надали Руслан Ковбаса, директор департаменту захисту прав дітей та оздоровлення Міністерства соціальної політики України та Людмила Волинець, експертка з питань прав дитини, голова секретаріату міжфракційного депутатського об’єднання “Захист прав дитини – пріоритет держави”.

Встановлена чітка норма штатного забезпечення: «Штатна чисельність працівників районних, міських, районних у містах служб у справах дітей встановлюється з розрахунку один працівник не більше ніж на одну тисячу дітей, які проживають у районі, та не більше ніж на дві тисячі дітей, які проживають у місті, районі міста».

Відповідно «Штатна чисельність працівників служб у справах дітей виконавчих органів сільських, селищних рад відповідних територіальних громад встановлюється з розрахунку один працівник служби не більше ніж на одну тисячу дітей, але не менше одного працівника на ОТГ»

Зокрема під час обговорення наголосили, що якщо громада об’єднує весь район, то має бути створено і службу у справах дітей, і центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді. Якщо чисельність дітей у громаді не перевищує однієї тисячі – очевидно, що вимога про створення окремих структур може лишитись невиконаною. Такі не чисельні ОТГ не мають можливості створити окремий структурний підрозділ – службу у справах дітей. В такому випадку не виключено, що будуть окремо призначені уповноважені посадові особи, у функціональних обов’язках яких зазначатиметься виконання повноважень служб у справах дітей або центрів соціальних служб.

Значну увагу приділили темі розмежування повноважень між РДА та ОТГ. Якщо раніше вони були у відносинах підпорядкування, то тепер – рівнозначні та з однаковими повноваженнями. Попри це, поки що ОТГ, маючи повноваження органу опіки та піклування, не можуть здійснювати діяльність з усиновлення, влаштування у ПС\ДБСТ (для цього треба внести зміни до законів) і не мають доступу до електронної бази даних дітей (для цього потрібно технічно змінювати базу даних щодо її редагування та забезпечити службу у справах дітей ОТГ комп’ютерною технікою і ключами доступу).

Один з виходів з цієї ситуації – це організувати процес передачі справ по всій країні за єдиним порядком на підставі окремого наказу Мінсоцполітики. Але поки його немає, радять прийняти окреме розпорядження голови ОТГ і на підставі норм Постанови КМУ від 24.09.2008 №866 зі змінами, внесеними Постановою Кабміну від 25.11.2017 №877 щодо виконання ОТГ повноважень органу опіки та піклування про дітей, звернутись до РДА з проханням передати особові справи дітей, які походять з ОТГ або перебувають на її території. Таким шляхом варто отримати або оригінали справ дітей, або, як мінімум, їхні копії. Тобто ОТГ отримає не тільки інформацію про дітей, а й певний обсяг документів, які можна використовувати як зразки для вирішення питань щодо дітей, яким лише загрожує втрата батьківського піклування в майбутньому.

Для розподілу цих справ має бути враховано і те, які території об’єдналися в ОТГ. Діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, які проживають в цих населених пунктах, «переходять» до компетенції ОТГ як органу опіки та піклування з моменту передачі їхніх справ. Усі діти, які проживають на території ОТГ, мають отримувати послуги і тепер уже звертатись у виконком ОТГ, а не в РДА.

Всі ці, та решта інших методичних рекомендацій щодо опіки над дітьми в ОТГ, викладені в посібнику  «Повноваження об’єднаних громад із питань забезпечення та дотримання прав дитини: розуміння витоків функцій» , що став можливим завдяки ГО «Український кризовий медіа-центр» та Глобал Ком’юнітіз за фінансової підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID).

Відео:  Ukraine Crisis Media Center

 

Leave A Reply

Your email address will not be published.